WSJ: Geopolitica devine un element central în lanțurile de aprovizionare. Cum poate câștiga România contracte importante

miercuri, 08 mai 2024, 10:51
6 MIN
 WSJ: Geopolitica devine un element central în lanțurile de aprovizionare. Cum poate câștiga România contracte importante

De la tarife și restricții comerciale la atacuri asupra unei rute de transport crucială, preocupările privind sursele și fabricația rămân rar mai acute.

Dintre toate deciziile pe care Grupul Markus le ia în legătură cu noul său lift mecanizat pentru a ajuta americanii să acceseze mai ușor podurile lor, niciuna nu poate fi mai complicată decât locul în care să construiască produsul.

„Cu zece ani în urmă, aș fi spus imediat China”, a declarat Mark Boone, proprietarul producătorului contractant din Raleigh, Carolina de Nord.

China are tot ce are nevoie Boone pentru liftul său Stoaway: oțel pentru cadru, mașini informatizate cu costuri reduse care pot fabrica piese și semiconductori și sisteme de comunicație radio pentru funcționarea la distanță a liftului.

Dar relațiile comerciale ale SUA cu China se deteriorează, crescând posibilitatea ca Washingtonul să crească tarifele la bunurile chinezești sau că ar putea izbucni un război din cauza pretențiilor Beijingului asupra Taiwanului. Prin urmare, Boone explorează fabricile din Polonia și România, unde furnizorii sunt mai greu de găsit și costurile cu forța de muncă și materialele sunt mai mari, dar unde riscurile geopolitice ar putea fi mai mici.

„Decizia pe care o luăm va fi la fel de mult geopolitică cât și economică”, a declarat Boone.

Problema cu care se confruntă Boone se desfășoară în mii de companii pe măsură ce obstacolele geopolitice în creștere complică lanțurile de aprovizionare, de la extinderea tarifelor vestice și restricțiile la importuri asupra materiilor prime și produselor din China și alte țări până la atacurile Houthi asupra transportului comercial care au închis efectiv Canalul Suez.

„Managerii lanțurilor de aprovizionare de astăzi se gândesc mai mult la riscul geopolitic decât la orice alt risc”, a declarat Brian Bourke, director comercial la Seko Logistics, un expeditor de mărfuri cu sediul în Schaumburg, Illinois.

Până recent, preocupările de top ale lanțurilor de aprovizionare ale companiilor erau cum să găsească o sursă de încredere pentru produse la cel mai mic cost, a spus Oscar de Bok, directorul executiv al furnizorului de logistică contractuală DHL Supply Chain. Acest lucru i-a condus pe mulți companii către China, cu forța sa de muncă ieftină și ecosistemul de fabrici, furnizori de piese și materii prime fără egal.

De Bok a spus că multe companii prioritizează astăzi o lanț de aprovizionare care poate rezista șocurilor geopolitice. Această nouă sarcină îi duce în alte țări și continente unde își stabilesc lanțuri de aprovizionare alternative care reduc dependența lor de o singură țară sau regiune.

Unele dintre schimbările pe care companiile le fac au fost stimulate de pandemia de Covid, când închiderile fabricilor din China, creșterea prețurilor pentru transportul maritim și întârzierile paralizante în transport au provocat lipsuri de piese și rafturi goale. Grant Anderson, vicepreședinte al managementului lanțului de aprovizionare la Jabil, un producător contractual pentru industria sanitară, auto, de apărare și alte industrii, a spus că „pandemia a speriat multe companii în legătură cu cât de dependente erau de China.”

Schimbările sunt accelerate de șocurile geopolitice mai recente, pe măsură ce tensiunile internaționale cresc și țări precum China, Rusia și Iranul se confruntă cu Occidentul.

„Imprevizibil este cât timp va dura situația actuală, dar acum suntem bine poziționați să rezistăm acestei perturbări pentru o perioadă mai îndelungată,” a declarat Vincent Clerc, CEO al companiei maritime A.P. Moller-Maersk, după ce transportatorul a publicat rezultatele financiare joi.

Războaie comerciale în plină desfășurare

Companiile se găsesc, de asemenea, prinse în mijlocul unor războaie comerciale în plină desfășurare, pe măsură ce Uniunea Europeană, SUA și alte țări ridică bariere împotriva importurilor din China ca răspuns la ceea ce consideră că Beijingul inundă piețele cu produse subvenționate, precum vehicule electrice, panouri solare, echipamente de construcții și oțel.

Statele Unite au ridicat, de asemenea, preocupări legate de securitatea națională cu privire la dependența lor de China pentru tehnologii precum semiconductori, care sunt cheia pentru computere, vehicule electrice, roboți și alte bunuri. Acestea au interzis exportul unor cipuri către China și stimulează fabricarea internă de cipuri și tehnologii verzi prin acordarea de subvenții și stimulente pentru noi fabrici care limitează utilizarea materiilor prime din China și din alte țări percepute ca neprietenoase.

Apple, care și-a construit o lanț global de aprovizionare electronică bazată pe producția cu costuri reduse în China, acum își îndreaptă atenția către construirea unor iPhone-uri în India și își aduce cu sine furnizori importanți ca o protecție împotriva perturbărilor potențiale în comerțul din China.

Între timp, China impune propriile tarife și restricții la import pe măsură ce disputele comerciale reciproce se intensifică.

Evan Smith, CEO al companiei de tehnologie a lanțului de aprovizionare Altana AI, a spus că ritmul constant al noilor reguli, reglementări și tarife complică eforturile de conformitate cu comerțul, în special pentru companiile mai mari care se află în fruntea unui lanț de aprovizionare care poate include sute de mii de furnizori.

Întrebări privind conformitatea

Companiile sunt nevoite să exploreze mai profund rețelele lor de furnizori pentru a identifica materii prime și componente care ar putea fi supuse unor creșteri abrupte de tarife sau care ar putea încălca un număr tot mai mare de reguli și reglementări care vizează țări precum Rusia și China.

Volkswagen a fost surprinsă mai devreme în acest an când mii dintre vehiculele sale Audi, Porsche, Bentley și Lamborghini au fost reținute în porturile maritime americane. Mașinile conțineau o componentă magnetică achiziționată de la un sub-furnizor aflat pe lista neagră deoarece se află în regiunea Xinjiang a Chinei, unde oficialii sunt suspectați că folosesc muncă forțată a populației uigure.

„Încercăm cu adevărat, dar acest lucru arată cât de dificil este să știi cu adevărat tot ceea ce se întâmplă în lanțurile de aprovizionare complexe”, a declarat un purtător de cuvânt al VW.

Relațiile comerciale dintre Statele Unite și China s-ar putea înrăutăți în următorii ani.

Președintele Biden a declarat în aprilie că ia în considerare majorarea tarifelor la importurile de oțel și aluminiu chinezesc de peste trei ori. Legislatorii americani încearcă să restricționeze industria farmaceutică să facă afaceri cu companii biotehnologice chinezești precum WuXi AppTec, un producător contractant cu presupuse legături cu armata Chinei.

Experții în logistică spun că unii executivi se întreabă și ce ar putea însemna dacă Donald Trump câștigă alegerile prezidențiale în noiembrie și își respectă promisiunile de a impune tarife cu două cifre la toate importurile, precum și un tarif de peste 60% la importurile din China.

Companiile multinaționale nu se pot dezangaja ușor de riscurile geopolitice, a declarat Simon Geale, vicepreședinte executiv al achizițiilor la firma de consultanță în lanțul de aprovizionare Proxima. Geale a subliniat că Rusia este unul dintre cei mai mari furnizori mondiali de metale precum aluminiu, nichel și cupru, iar China furnizează aproximativ 75% din mineralele de tip pământuri rare care intră în producția de semiconductori americani.

„Aceste interdependențe enorme au loc între aceste țări care sunt practic în război unul cu celălalt,” a spus el.

(Traducere din The Wall Street Journal – Paul Berger)

 

Comentarii